mandag den 8. april 2013

Produktion og reproduktion!

 

 

 

 

 

 

 

Af en eller anden grund har jeg sået i riller i nogle bakker - tror jeg længtes efter den rigtige køkkenhave!

Da jeg havde lavet min sandwich den anden dag, lagde jeg stokdelen af en fenikkel og et salathoved i vand og lod dem ligge i tre dage. Nu er de plantet i jord og klar til reproduktion.

Vidunderblomsterne gror helt vildt og jeg blir nok nød til at fordele dem i et par spande mere.

Den første borlottibønne er kommet op og ærterne gror fint.
Der er faktisk forskel på kigærter og grønne ærter, så hvis du er nysgerrig kan du slå det op på wikkipedia.

Jeg har forsøgt mig med aspargessalat i år og er meget spændt på, hvordan den er at dyrke og ikke mindst hvor stor høsten blir.

Jeg har gjort en side klar til, at skrive meget mere om mine genbrugsgrøntsager, så mon ikke den snarest blir opdateret.



13 kommentarer:

  1. Forårskuller har vi vist alle for tiden, men så længe vi ikke river vore gulvtæpper går det nok - tak for billedet af fennikel-en så kan jeg se hvordan man gør, har nu to gange købt frisk fennikel til formålet, men de er blevet spist af nogle her i huset der har skjult resterne så de ikke blev afsløret!!!

    SvarSlet
    Svar
    1. Jamen fy da skamme! Nu er det vel ikke dig selv der har indtaget dem i selskab med en fisk!!!

      Ja, det begynder at trænge sig på med den side om genbrugsgrøntsager...

      Slet
  2. Aj, hvor er det altså sjovt med dine genbrugsgrøntsager :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja bare det at det kan lade sig gøre, så kan jeg jo slet ikke lade være vel!

      Slet
  3. Mange sjove ting du har gang i.
    Med venlig hilsen
    Lene Jensen Nordjylland

    SvarSlet
  4. God idé at genbruge grøntsagerne på denne måde. Hvad bruger du kikærterne til? Jeg har lige lagt en portion i blød til fallafel, men måske jeg skulle tage et par stykker fra, men jeg ved ikke rigtigt til hvad? Så hvis du kan komme med gode ideer, så TAK!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Bente
      Det er første gang jeg dyrker kigærter, normalt køber jeg dem tørret og laver Hummus eller steger dem sprøde på panden i rapsolie tilsat krydderier eller de ryger i en gryderet og gør det ud for pasta, kartofler eller ris.
      Kigærter har også en jævnende effekt, altså hvis de blendes, så de kan sagtens indgå i blendede supper :o)
      Kigærter er proteinrige ligesom bønner og linser, så på den måde kan du spare på kulhydraterne!
      Jeg har også set, at nogle bruger dem i brød.

      Jeg er egentlig ikke helt klar over om de kan gro i danmark, men sjovt og givende er det!!!

      Slet
  5. Der er godt nok gang i mange ting hos dig, det ser spændende ud.

    SvarSlet
  6. Hej allesammen. Mit navn er Mirjam og idag skete der noget rigtig godt. Jeg var ude og handle ind, og jeg faldt i snak med en, der også elsker planter og haveliv. Tak Vibeke, jeg er glad for at have mødt dig og for din invitation til din blog. Ang. sidstnævnte så er jeg lidt i tvivl om hvordan jeg, helt teknisk, kan blive en del af det her super site. Vh. Mirjam

    SvarSlet
  7. Denne kommentar er fjernet af en blogadministrator.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Mirjam og hjertelig velkommen til :o)
      Ja hvis man bare gider åbne munden og smile til verden, så smiler den som regel tilbage og det gjorde den også idag.
      Tak til dig Mirjam, for at du selv var så åben, at du havde lyst til at slå en sludder af!
      Jeg skriver lige en mail, så finder vi ud af det med profilen.
      Venligst Vibeke

      Slet
  8. Hei.
    Så spennende, det er så mye en kan lære her i bloggland.
    Jeg ser du har så masse flotte blomster, urter og grønnsaker på gang, det blir en frodig hage med mye munngodt hos deg til sommeren.
    Takk for gresskar-link og tips, jeg har sett det på TV også men det er lenge siden.

    Ha en strålende vårdag, Marit.

    SvarSlet
    Svar
    1. Selvtak! Kom lige i tanke om det da jeg besøgte din blog :o)

      Slet